Facebook Miasto Żory Youtube Miasto Żory Instagram Miasto Żory Epuap BIP Żory Ikona UE
Dla niepełnosprawnych ikona Wielkość czcionki ikona Wersja kontrastowa ikona Szukaj ikona
BIP Żory Dla niepełnosprawnych ikona Wersja kontrastowa ikona Szukaj ikona

Rozmowy i konsultacje w sprawie linii kolejowej Katowice – Jastrzębie-Zdrój

W Sali Błękitnej Gmachu Sejmu Śląskiego, w środę, 20 października omawiano kwestię wariantów budowy linii kolejowej łączącej Katowice i Jastrzębie-Zdrój, która ma przebiegać m.in. przez Żory. W spotkaniu uczestniczyli wicemarszałkowie województwa: Dariusz Starzycki i Wojciech Kałuża oraz samorządowcy reprezentujący gminy wzdłuż których będzie przebiegała nowa trasa.

Zdjęcie ze spotkania w Sali Błękitnej Gmachu Sejmu Śląskiego, dot. nowej linii kolejowej

Dla przypomnienia, 20 lipca br. spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na studium wykonalności dla budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei. W ramach budowy polskiego odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego. Realizacją prac na trasie Katowice – Jastrzębie zajmie się spółka PLK – PKP. Projekt prac został już przez nią zaakceptowany. W tej chwili zaś trwają spotkania i konsultacje odnośnie wytyczenia lokalizacji stacji oraz kwestii kosztów.

W pierwszym wariancie koszt budowy połączenia wyniósłby 541 mln zł, w drugim 319 mln zł. W pierwszym wariancie podróż na trasie Katowice – Jastrzębie trwałaby 69 minut, w drugim 74 minuty. Linia łączyłaby Jastrzębie z Katowicami i Żorami, powstałoby także połączenie Żory-Orzesze. Połączenie obsługiwałoby 18 pociągów: 12 z nich kursowałoby na trasie Katowice-Żory-Jastrzębie, sześć dodatkowo obsługiwałoby odcinek łączący Żory i Rybnik. Trwające rozmowy dotyczą m.in. rozmieszczenia stacji kolejowych. Na przykład w wariancie pierwszym pociąg zatrzymywałby się na stacjach: Jastrzębie (Rondo Centralne), Jastrzębie (Rybnicka), Zofiówka, Skrzeczkowice, Żory (osiedla Pawlikowskiego i Sikorskiego, Aleja Zjednoczonej Europy), Orzesze, Szczejkowice, Bełk, Pawłowice.

Połączenie kolejowe na trasie Katowice – Jastrzębie jest ważne dla mieszkańców całego regionu. Przypomnijmy, że przez ponad 20 lat pociągi nie przyjeżdżały do Jastrzębia-Zdroju, co jest sporą niedogodnością, zwłaszcza dla osób pracujących poza swoim miastem. A sprawny transport i logistyka jest zawsze kluczem do dalszego rozwoju lokalnej i regionalnej gospodarki – akcentuje wicemarszałek Wojciech Kałuża.

Data złożenia dokumentacji dotyczącej budowy linii kolejowej Katowice – Jastrzębie to 24 listopada br. Do tego czasu odbędą się kolejne spotkania związane z rozpoczęciem realizacji projektu, który całościowo ma zamknąć się w 2030 roku. Analizie zostanie także poddana kwestia osiadania terenu związanego ze szkodami górniczymi na odcinkach, gdzie zostanie wytyczona trasa połączenia kolejowego. Gminy partycypujące w kosztach muszą zabezpieczyć środki w swoich Wieloletnich Prognozach Finansowych.

Nadchodzi czas kluczowych rozstrzygnięć dotyczących tego bardzo ważnego dla województwa połączenia kolejowego – podsumowuje wicemarszałek Dariusz Starzycki.

Pobierz mapę konsultowanych wariantów przebiegu linii kolejowej w ramach Programu Kolej Plus.

Źródło informacji: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

 

Zobacz więcej aktualności