Facebook Miasto Żory Youtube Miasto Żory Instagram Miasto Żory Epuap BIP Żory Ikona UE
Dla niepełnosprawnych ikona Wielkość czcionki ikona Wersja kontrastowa ikona Szukaj ikona
BIP Żory Dla niepełnosprawnych ikona Wersja kontrastowa ikona Szukaj ikona
Banner strefa turysty - muzeum ognia

Miasteczko ruchu drogowego

Na terenie Parku Cegielnia ma za zadanie odzwierciedlić rzeczywisty ruch uliczny. Wyposażone zostało w odpowiednie znaki drogowe, oświetlenie, sygnalizację świetlną oraz monitoring, dzięki czemu dzieci w komfortowych warunkach będą mogły poznawać tajniki bezpiecznej jazdy na rowerze.

Miasteczko Ruchu Drogowego stanowi część założenia nowej inwestycji w centrum miasta, która ma na celu stworzenie na terenie Parku Cegielnia miejsca o charakterze szkoleniowo–rekreacyjno–sportowym. Całe założenie obejmuje wykonanie nowego skateparku (w miejscu istniejącego) wraz z placem treningowym oraz wykonanie przedmiotowego Miasteczka Ruchu Drogowego do nauki jazdy i egzaminowania na kartę rowerową i motorowerową.


W zakres inwestycji wchodzi wykonanie placu dla Miasteczka Ruchu Drogowego wraz z wyposażeniem w znaki drogowe, małą architekturę, wykonanie odwodnienia, oświetlenia terenu i świetlnej sygnalizacji drogowej oraz monitoring.

Na teren Miasteczka prowadzi projektowana szkoleniowa „droga podmiejska” rozpoczynająca się od ul. Folwareckiej (w miejscu istniejącego wejścia do parku – skateparku). Do „drogi podmiejskiej” przylega chodnik wykonany z kostki brukowej. Droga podmiejska posiada włączenie do ruchu na terenie „zabudowanym” - terenie Miasteczka Ruchu Drogowego. Droga podmiejska biegnie dalej jako „ślepa uliczka” i wyprowadzenie na teren nieutwardzony - gruntowy. Przy tej drodze usytuowano regulamin Miasteczka. W głównej części Miasteczka zaprojektowano skrzyżowanie z ruchem okrężnym, skrzyżowanie czterowlotowe z sygnalizacją świetlną i skrzyżowanie równorzędne, 5 skrzyżowań trójwlotowych, odcinek drogi jednokierunkowej, oznakowaną strefę zamieszkania z dwoma progami zwalniającymi, wysepkę kanalizującą ruch oraz przejazd kolejowy. Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną na jednym wlocie zaprojektowano osobny pas do jazdy w lewo i na wprost i osobny do skrętu w prawo z zieloną strzałką. Przy miasteczku, w jego północnej części wydzielono jezdnię do wykonywania tzw. „ósemek” o promieniu wewnętrznym 1,5 m i promieniu zewnętrznym 3,5 m. W południowej części Miasteczka wydzielono fragment ścieżki rowerowej. Wzdłuż większości jezdni wykonane będą chodniki. Na terenie Miasteczka wykonanych będzie 7 przejść dla pieszych: 4 z sygnalizacją świetlną i 3 bez sygnalizacji, w tym jedno oznaczone jako przejście dla dzieci. Przejścia z sygnalizacją świetlną zostaną wyposażone w sygnalizatory dźwiękowe, informujące pieszych o aktualnym stanie barwy światła na sygnalizatorze ulicznym. Przed wszystkimi przejściami dla pieszych na głównym Miasteczku projektuje się ułożenie pasa z płyt integracyjnych. Poza miasteczkiem na „drodze podmiejskiej” również zaprojektowano 2 przejścia dla pieszych, malowane, bez płyt integracyjnych, oznakowane. Przy dwóch przejściach dla pieszych z sygnalizacją świetlną zaprojektowano przejazdy dla rowerów.