Dla niepełnosprawnych ikona Wielkość czcionki ikona Wersja kontrastowa ikona Szukaj ikona
BIP Żory Ikona UE Dla niepełnosprawnych ikona Wersja kontrastowa ikona Szukaj ikona

Gmina Miejska Żory pozyskała dofinansowanie z programu FEnIKS

Gmina Miejska Żory uzyskała ponad 67 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko na realizację dużego projektu inwestycyjnego pod nazwą „Zielone światło dla zrównoważonej mobilności w mieście Żory”. Projekt został wybrany do dofinansowania w ramach działania 03.01 – Transport miejski, którego celem jest m.in. wspieranie zrównoważonej mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych, tworzenie i rozbudowa węzłów przesiadkowych, rozwój infrastruktury Park & Ride (zaparkuj samochód i jedź) i Bike & Ride (zaparkuj rower i jedź), wdrażanie systemów zarządzania ruchem i dynamicznej informacji pasażerskiej, poprawa dostępności transportu dla osób z niepełnosprawnościami i rozwój infrastruktury rowerowej.

Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi 96 781 664,66 zł, a unijne dofinansowanie wyniesie dokładnie 67 005 692,83 zł. 

W ramach inwestycji przewidziano realizację siedmiu zadań:

1. Rozbudowa centrum przesiadkowego przy ul. Męczenników Oświęcimskich

Zadanie polegać będzie na rozbudowie układu komunikacyjnego istniejącego centrum przesiadkowego – powstanie dedykowana droga dojazdowa do centrum przesiadkowego wraz z drogą dla pieszych i rowerów, stworzone zostaną także dodatkowe miejsca postojowe dla autobusów. Dzięki temu centrum przesiadkowe zostanie lepiej powiązane z ul. Wodociągową i docelowo także z ul. Nad Rudą.
Na wybranych odcinkach ul. Męczenników Oświęcimskich powstaną także nowe fragmenty infrastruktury rowerowej. 

2. Budowa węzła przesiadkowego Żory–Baranowice

W ramach tego zadania w dzielnicy Baranowice powstanie nowy węzeł przesiadkowy, które przeznaczony będzie komunikacji miejskiej, regionalnej i międzymiastowej. Powstaną tu parkingi typu Park&Ride i Bike&Ride, które umożliwią wygodną przesiadkę z samochodu lub roweru do transportu publicznego.

3. Rozbudowa węzła przesiadkowego przy stacji kolejowej Żory

W związku z przewidywanym rozwojem pasażerskich połączeń kolejowych obsługujących miasto Żory, w rejonie istniejącego dworca kolejowego powstanie dedykowany pasażerom parking P&R oraz B&R. Parkingi powstaną od strony ul. Kolejowej. Zaplanowano także budowę nowych dróg dla pieszych i rowerów wzdłuż ul. Kolejowej i Dworcowej, które zapewnią bezpieczne połączenie węzła z centrum przesiadkowym i istniejącymi odcinkami infrastruktury rowerowej na terenie miasta. Rozbudowa zwiększy komfort pasażerów podróżujących pociągiem np. w ramach połączeń regionalnych i ponadregionalnych.

4. Nowe drogi dla pieszych i rowerów

Zadanie obejmuje budowę infrastruktury pieszo-rowerowej wzdłuż al. Jana Pawła II (od strony granicy miasta z Jastrzębiem-Zdrojem), ul. Wodzisławskiej (pomiędzy Rondem Francuskim i al. Armii Krajowej) oraz al. Wojska Polskiego. Nowe trasy połączą główne osiedla, szkoły i punkty usługowe z centrum miasta i węzłami przesiadkowymi. Inwestycja zapewni spójność sieci pieszo-rowerowej, zwiększając bezpieczeństwo i wygodę mieszkańców.

5. Droga pieszo-rowerowa wzdłuż ul. Pszczyńskiej i przejście podziemne pod DK-81

Dzięki realizacji tego zadania wzdłuż ul. Pszczyńskiej powstanie prawie 4-kilometrowa droga dla pieszych i rowerzystów łącząca centrum Żor z granicą Gminy Suszec.  Kluczowym elementem zadania będzie także budowa przejścia podziemnego pod ul. Katowicką, w rejonie Galerii Wiślanka. Rozwiązanie to poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w jednym z najbardziej kolizyjnych punktów komunikacyjnych miasta.

6. Wdrożenie systemu ITS (Inteligentne Systemy Transportowe)

To najbardziej innowacyjna część projektu. Zakłada wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią funkcjonowanie transportu publicznego i poprawią bezpieczeństwo ruchu. Wśród planowanych działań znajdują się m.in.:

  • nadanie priorytetu dla autobusów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną,
  • utworzenie nowoczesnego systemu detekcji pojazdów i pieszych,
  • organizacja punktów pomiaru ruchu na obrzeżach miasta,
  • stworzenie systemu naprowadzania na wolne miejsca parkingowe,
  • modernizacja i ujednolicenie sygnalizacji świetlnej wraz z nadaniem ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami,
  • montaż tablic informacji pasażerskiej na przystankach oraz znaczników opisujących przestrzeń dla osób niepełnosprawnych,
  • wymiana papierowych rozkładów jazdy na przystankach na e-papierowe.

Na terenie centrum przesiadkowego powstanie także Centrum Sterowania Transportem Zbiorowym, wyposażone w specjalistyczne oprogramowanie do modelowania i zarządzania ruchem drogowym.

Korzyści dla mieszkańców

Realizacja projektu przyniesie szereg korzyści:

  • rozwój nowoczesnych i komfortowych węzłów przesiadkowych,
  • wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże pieszych oraz rowerzystów,
  • punktualny i sprawny transport publiczny,
  • zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum miasta,
  • ograniczenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza,
  • wdrożenie innnowacyjnych rozwiązań komunikacyjnych wyróżniających Żory w regionie.

Warto podkreślić, iż przedsięwzięcie jest spójne z już realizowanym projektem pn. „Zintegrowane działania na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście Żory”, dzięki realizacji którego już w przyszłym roku na terenie Żor pojawi się 17 nowoczesnych autobusów elektrycznych, które obsługiwać będą linie Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej. 

Zobacz więcej aktualności