Środki Krajowe
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach z inicjatywy Ministerstwa Klimatu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków do programu priorytetowego „Moja Woda”.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach z inicjatywy Ministerstwa Klimatu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków do programu priorytetowego „Moja Woda”.
Program dotyczy finansowania przedsięwzięć pozwalających na zatrzymywanie wód opadowych i roztopowych i skierowany jest do właścicieli domów jednorodzinnych.
Dotacja wyniesie do 5 000 zł, maksymalnie do 80% kosztów poniesionych po 1 czerwca 2020 r., pozwalających na sfinansowanie, montaż oraz uruchomienie instalacji do retencjonowania wody, takich jak np.: zbiornik retencyjny naziemny lub podziemny, oczko wodne, instalacje do odprowadzania wód opadowych lub roztopowych do zbiorników, instalacje do nawadniania lub rozsączania zgromadzonej wody. Program pozwoli na sfinansowanie 20 000 takich instalacji.
Wnioski można składać od 1 lipca br., do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, program będzie realizowany w latach 2020-2024.
Więcej informacji na stronach:
Mój Prąd 5.0
W piątej edycji programu nadal wspierane jest finansowanie prosumentów, którzy wytwarzają energię elektryczną na potrzeby gospodarstw domowych. W ramach PPMP5 beneficjenci mogą otrzymać bezzwrotną dotację nawet w wysokości do 58 tys. zł z uwagi na rozszerzenie zakresu rzeczowego programu o kolejne elementy, tj. kolektory słoneczne oraz pompy ciepła.
Wysokość dofinansowania w piątej edycji programu „Mój Prąd”:
- przy wsparciu tylko do paneli fotowoltaicznych maksymalna dotacja wyniesie do 6 tys. zł;
- jeżeli jednak Wnioskodawca zdecyduje się na kilka elementów systemu, dotacja do paneli PV wzrośnie do 7 tys. zł;
- przy realizacji inwestycji obejmującej swoim zakresem mikroinstalację fotowoltaiczną wraz z pompą ciepła to w zależności od jej rodzaju dofinansowanie dodatkowo wzrośnie o kwotę od 4,4 tys. zł do aż 28,5 tys. zł;
- przy poszerzeniu inwestycji o magazyn ciepła, otrzymamy dodatkowo do 5 tys. zł;
- o magazyn energii - do 16 tys. zł;
- o kolektory słoneczne do 3,5 tys. zł;
- a wybierając system zarządzania energią w domu, tzw. EMS (energy management system) – dodatkowo otrzymamy do 3 tys. zł.
We wszystkich wskazanych przedsięwzięciach intensywność dofinansowania wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych, a zakres kwalifikowalności kosztów obowiązuje od dnia 01.02.2020 r.
Program skierowano do prosumentów, którzy na dzień składania wniosku posiadają przyłączoną mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy od 2 kWh do 10 kWh i rozliczają się za wyprodukowaną energię elektryczną w systemie net – billing.
Rozszerzenie programu o kolejne elementy ma na celu wzrost autokonsumpcji energii elektrycznej w miejscu jej wytworzenia, który został zapoczątkowany w poprzedniej edycji programu.
Dotychczasowi prosumenci również mogą skorzystać z dotacji w ramach najnowszej edycji Programu korzystając tym samym z przygotowanej najnowszej oferty finansowej. Warunkiem jest jednak przejście/rozliczanie się w systemie net-billing, zakończenie inwestycji przed dniem złożenia wniosku i poniesienie wydatków nie wcześniej niż 01.02.2020 r.
Kolejna edycja programu finansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w ramach Działania 1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w ramach poddziałania 1.1.1. Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym począwszy od 22.04.2023 r. i będzie trwał do dnia 22.12.2023 r. lub do wyczerpania się środków.
Jak i gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie Mój Prąd?
Wnioski w “Mój Prąd” można złożyć wyłącznie elektronicznie, za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępnym na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl/ Wnioski papierowe będą odrzucane!
Mój Prąd – jakie dokumenty?
Aby złożyć wniosek o dofinansowanie fotowoltaiki online konieczne jest posiadanie konta na platformie GWD. Można je założyć za pomocą tzw. Węzła Krajowego (czyli za pomocą profilu zaufanego, tożsamości elektronicznej dostarczanej przez bank, e-dowodu z aktywną warstwą elektroniczną) lub też za pomocą systemu GWD. Zanim jednak przejdziesz do składania wniosku, warto przygotować skany niezbędnej dokumentacji. Wymaga się elektronicznych wersji:
- Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej
LUB
- Zaświadczenie / oświadczenie potwierdzające rozliczanie się Wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing, dokument według wzoru poniżej podpisany przez Wnioskodawcę lub przedstawiciela sprzedawcy energii elektrycznej lub inne dokumenty potwierdzające nowy system rozliczeń zgodnie z następującymi przypadkami:
- Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 01.07.2022 r. (włącznie) – załącznik nie jest wymagany ani dodatkowe dokumenty potwierdzające rozliczanie się w systemie net-billing;
- Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia w dniach od 01.04.2022 r. (włącznie) do 30.06.2022 r. (włącznie) – zamiast dokumentu wg wzoru można dołączyć "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
- Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 31.03.2022 r. (włącznie), ale przyłączona do sieci już po dniu 01.04.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
- Mikroinstalacja została przyłączona do sieci do dnia 31.03.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
WAŻNE: Jeżeli na zaświadczeniu OSD potwierdzającym przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci będzie adnotacja dotycząca wskazania daty rozpoczęcia rozliczania w systemie net - billing dodatkowy dokument nie jest wymagany;
Wzór dokumentu:
Zaświadczenie net-billing PP Mój Prąd MP5 - Faktura / faktury (lub paragony imienne) za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania (jeżeli zostały wskazane);
- Potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury (lub paragonu imiennego):
Dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności mogą być:- potwierdzenie dokonania przelewu;
- dokument KP podpisany przez osobę przyjmująca płatność gotówkową;
- oświadczenie wykonawcy / sprzedawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu, kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości przez Grantobiorcę (Wnioskodawcę);
- oświadczenie Grantobiorcy (Wnioskodawcy) o dokonaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu (faktury lub paragonu imiennego dołączonych do wniosku) kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości. Wzór dokumentu:
Oświadczenie wnioskodawcy o dokonaniu płatności
-
Zaświadczenie OSD - zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano. Wzór dokumentu:
Wzór zaświadczenia OSD
WAŻNE: zaświadczenia nie można zastąpić żadnym innym dokumentem np. warunki techniczne przyłączenia, zlecenie OT, aneks do umowy kompleksowej itd. - Dokument potwierdzający rachunek bankowy - dowolny dokument potwierdzający numer rachunku bankowego Wnioskodawcy wskazany we wniosku. Jeżeli płatność za urządzenia zgłoszone do dofinansowania została dokonana z rachunku Wnioskodawcy wpisanego we wniosku jako wymagany załącznik można raz jeszcze dołączyć potwierdzenie płatności.
- Pełnomocnictwo - jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie. Wzór dokumentu:
Pełnomocnictwo PP Mój Prąd MP5 - Protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS). Wzór dokumentu:
Protokół odbioru prac od wykonawcy
WAŻNE: dokument protokołu może różnić się od wskazanego wzoru należy jednak na swoim wzorze dopisać Oświadczania Wykonawcy oraz Oświadczenia Wnioskodawcy / Beneficjenta. - Dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej. Nie ma tutaj ściśle określonego wzoru dokumentu i można dołączyć: wniosek wg wzoru danego operatora, wniosek do Operatora o przyłączenie mikroinstalacji do sieci jeżeli zawiera dane o magazynie energii. Jeżeli na zaświadczeniu OSD będzie informacja o przyłączeniu także magazynu energii dodatkowy dokument nie jest wymagany.
-
Karta produktu i/lub etykieta energetyczna - karta produktu i/lub etykieta energetyczna (w zależności czy jeden dokument będzie posiadał pełną informację na temat urządzenia).
WAŻNE: Jeśli posiadasz kilka dokumentów jednej kategorii np. 2 faktury zeskanuj do jednego pliku lub skompresuj do jednego pliku (np. zip).
Program „Ciepłe mieszkanie”
Wystartował nowy program pn. „Ciepłe mieszkanie”. Jest on kierowany do osób, które mieszkają w budynkach wielorodzinnych bez centralnego systemu ogrzewania i korzystają z indywidualnego źródła ciepła na paliwa stałe. Osoby zainteresowane udziałem w programie powinny zgłosić się do Urzędu Miasta Żory. ‘
Program „Ciepłe mieszkanie” ma na celu poprawę jakości powietrza oraz zmniejszenia emisji pyłów oraz gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Dotyczy on osób, które mieszkają w budynkach wielorodzinnych bez centralnego systemu ogrzewania i korzystają z indywidualnego źródła ciepła na paliwa stałe.
Dla kogo program „Ciepłe mieszkanie”?
Dla osób fizycznych posiadających tytuł prawny wynikający z prawa własności lub ograniczonego prawa rzeczowego do lokalu mieszkalnego, znajdującego się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, których dochód roczny nie przekracza 120 tys. zł.
Na co można dostać pieniądze?
Na wymianę wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła na paliwa stałe, służących do ogrzewania lokalu mieszkalnego na efektywne źródła ciepła lub podłączenie do efektywnego źródła ciepła w budynku.
Dodatkowo przy wymianie źródła ciepła można ubiegać się o dofinansowanie na:
- Demontaż oraz zakup i montaż nowej instalacji centralnego ogrzewania i/lub c.w.u. w lokalu mieszkalnym, instalacji gazowej od przyłącza gazowego/ zbiornika na gaz do kotła,
- Zakup i montaż okien w lokalu mieszkalnym lub drzwi oddzielających lokal od przestrzeni nieogrzewanej lub środowiska zewnętrznego,
- Zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła w lokalu mieszkalnym,
- Dokumentacja projektowa dotycząca powyższego zakresu.
Ile można zyskać ?
Przeciętna wysokość dotacji przypadająca na jeden lokal mieszkalny będzie uzależniona od dochodów beneficjenta i może wynosić od 15 tys. zł do nawet 37,5 tys. zł.
Poziom 1 - podstawowy: Każdy właściciel lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym, którego roczny dochód nie przekracza kwoty 120 tys. zł. Intensywność dofinansowania wyniesie w takim przypadku:
- Do 30% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 15 tys. zł na jeden lokal mieszkalny
- Do 35 % kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 17,5 tys. zł na jeden lokal mieszkalny
Poziom 2 - podwyższony: Każdy właściciel lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym, którego miesięczne dochody nie przekraczają kwoty:
- 1 673 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym
- 2 342 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym
Intensywność dofinansowania wyniesie w takim przypadku:
- Do 60% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 25 tys. zł na jeden lokal mieszkalny
- Do 65 % kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 26,9 tys. zł na jeden lokal mieszkalny
Poziom 3 - najwyższy: Każdy właściciel lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym, którego miesięczne dochody nie przekraczają kwoty:
- 900 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym
- 1260 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym
- lub jest ustalone prawo do zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego, opiekuńczego
Intensywność dofinansowania wyniesie w takim przypadku:
- Do 90% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 37,5 tys. zł na jeden lokal mieszkalny
- Do 95 % kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 39,9 tys. zł na jeden lokal mieszkalny
Osoby zainteresowane udziałem w projekcie, spełniające powyższe warunki proszone są o kontakt telefoniczny pod numerem 32 43 48 138 lub mailowy na adresem: dotacje@um.zory.pl.