Nauczycielki z „Tischnera” w Chorwacji podsumowały projekt Erasmus+

Zakończyła się międzynarodowa współpraca w ramach projektu „Do startu, gotowi, praca!”.  Od 2016 roku był on realizowany przez Zespół Szkół nr 2 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Żorach w ramach programu Erasmus+.

Spotkanie koordynatorów, podsumowujące projekt „Ready, Steady, Work” odbyło się w Chorwacji. Wzięły w nim udział trzy nauczycielki z Zespołu Szkół nr 2 w Żorach: Anna Jakubus, Izabela Ogierman i Anita Wala oraz nauczyciele z  krajów partnerskich - Chorwacji, Hiszpanii, Luksemburga i Grecji.

- W trakcie tego ostatniego spotkania nauczyciele dokonali całościowej ewaluacji projektu. Poprzez szczegółową analizę przygotowywanych przez cały okres trwania projektu materiałów, w tym scenariuszy lekcji, scenariuszy wizyt roboczych, cząstkowych raportów ewaluacyjnych, sprawozdań z przebiegu działań, stron internetowych oraz analizę rezultatów upowszechniania projektu, ustalono, że zamierzone cele zostały w pełni osiągnięte. Sporządzony został finalny raport oraz podręcznik szkolnego zestawu scenariuszy (Employability Skills Schoolkit), mający na celu wyposażyć młodzież w umiejętności związane z zatrudnieniem. Podręcznik, który niebawem ukaże się online, będzie również dostępny w wersji papierowej – informuje Anna Jakubus z Zespołu Szkol nr 2 im. ks. prof. J. Tischnera w Żorach.

Podczas kilkudniowej wizyty w Chorwacji nauczycielki „Tischnera” miały okazję do zwiedzania i poznawania historii Chorwacji oraz zwyczajów jej mieszkańców, a także spróbowania lokalnej kuchni. Uczestnicy spotkania wzięli udział w wycieczce do winnicy w Illok i muzeum w Vukovar oraz w wydarzeniach kulturalnych w mieście Osijek. Na zakończenie koordynatorzy podzielili się pomysłami odnośnie kolejnych projektów oraz wyrazili nadzieję na dalszą współpracę w dziedzinie edukacji. - Być może dwuletnia współpraca będzie miała swoją kontynuację na platformie eTwinning - zapowiada Izabela Ogierman.

- Podsumowując cały projekt mogę stwierdzić, że zwiększone zostały kompetencje szkoły i nauczycieli, ich umiejętności językowe oraz zdolności posługiwania się technologią komunikacyjną. Przede wszystkim jednak skorzystają uczniowie oraz ich przyszła kariera zawodowa, dzięki zwiększonym możliwościom na rynku pracy. Młodzi ludzie, którzy w sposób bezpośredni lub pośredni uczestniczyli w projekcie stali się bardziej pewni siebie oraz poprzez uczestnictwo na arenie międzynarodowej poczuli smak odpowiedzialności za Unię Europejską – podkreśla koordynator projektu, Anna Jakubus.